„Większość ludzi spędza życie otoczona bezpiecznymi szaro-beżowymi meblami.
Odczuwają wręcz paniczny strach przed kolorem. Przez eksperymentowanie z barwami, fakturą oraz
najnowszymi technologiami chcę ośmielic ludzi, by mogli puścić wodze fantazji i uczynić swoje
otoczenie bardziej ekscytującym”
Powyższy cytat będzie idealnym odzwierciedleniem stylu w jakim tworzył duński projektant Verner Panton. Jego kolorowe projekty w wyjątkowych, fantazyjnych formach warto przypomnieć sobie szczególnie w Dzień Zakochanych!
Historia projektanta jest niezwykle ciekawa. Do sukcesu doszedł mozolną pracą i ciągłym życiem marzeniami. Pragnął zostać artystą jednak nie umiał rysować ani malować. Wywodził się z prowincjonalnej miejscowości Gamtofte gdzie dorastał a w roku 1944 przeprowadził się do Odense.
W 1951 roku ukończył architekturę na Royal Danish Academy of Arts w Kopenhadze. W 1950 r. jego drogi skrzyżowały się z innym znakomitym designerem, Arne Jacobsenem, który już wtedy był bardzo popularny. Młody Panton pracował m.in. przy słynnym krześle „Mrówka”.
Kilka lat później tworzył już pod swoim nazwiskiem m.in. dla IKEI (projekt krzesła Vilbert).
Był mistrzem plastiku, który uznawał również za swój ulubiony materiał. Tworzył z niego niesamowite kształty w tym niepalne, w całości wykonane z plastiku krzesło (co było ewenementem na skalę światową)!
My chcielibyśmy skupić się na dwóch projektach Vernera: krześle Heart Chair (1959) oraz instalacji Visiona II (1970). Ten pierwszy po swojej premierze w Nowym Jorku wzbudził tak duże emocje, że nie obyło się bez interwencji policji. Jego oryginalny kształt i intensywny kolor mogły w tamtych czasach wydawać się co najmniej kontrowersyjne.
Visiona II to genialna instalacja stworzona przez designera na targi w Kolonii. Była ona zaaranżowana jako królestwo kolorów i form. Przypomina psychodeliczny obraz, dom przyszłości. Wirujące kolory i intensywne barwy robią ogromne wrażenie na oglądającym i nie pozwalają oderwać od siebie wzroku. Organiczne formy przelane zostały również na meble i inne elementy wyposażenia a część z nich została nawet wdrożona do stałej produkcji.
Czy spędzenie czasu w takim pokoju, pełnym kolorowych, miękkich form z ukochaną osobą (zwłaszcza w dzisiejszym dniu) nie byłoby wspaniałe? 🙂
Wszystkie przedmioty zaprojektowane przez Panton’a produkowane są przez firmę Vitra.
Co ciekawe instalacja „Visiona II” jest udostępniona oglądającym w muzeum Vitra Design Museum.
Więcej szczegółów na stronie: http://www.design-museum.de/en/information.html
Comments: no replies